Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) consultă piața pentru a treia licitație pe care o va lansa pentru achiziția a 12 trenuri cu hidrogen, dar menține programul de finanțare din PNRR, deși șansele de a respecta jaloanele de semnare a contractului și livrare sunt minime. Licitația anterioară a fost anulată pe 7 noiembrie, pentru că oferta Alstom, singura depusă, a fost considerată neconformă, ofertantul nereușind să garanteze livrarea ramelor conform calendarului PNRR.
Bornele din PNRR stabilesc semnarea contractului în decembrie 2023 și livrarea ramelor în august 2026. Cu toate acestea, ARF nu încearcă să transfere finanțarea pe un alt program (modelul bypass M4 – M6 Otopeni sau programul de electrificare). Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că, azi, 14 noiembrie 2023, a publicat – în SICAP – anunțul de consultare a pieței, în vederea obținerii specificațiilor tehnice actualizate, în cadrul procedurii de achiziție a 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, achiziționarea serviciilor de mentenanță și reparații a acestor automotoare. Demersul este necesar în conditiile în care oferta depusă la licitația anterioară nu a fost conformă, din punct de vedere tehnic.
„Proiectul de achiziție este finanțat prin fonduri nerambursabile europene, prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și reprezintă una dintre intervențiile statului român în favoarea sprijinirii noilor tehnologii de tracțiune menite decarbonizării domeniului transporturilor, până în 2050. În acest sens, menționăm că ARF – în numele Statului si Ministerului Transporturilor si Infrastructurii – caută soluțiile pentru reluarea rapidă a licitației, astfel încât potențialii furnizori să se poată încadra în calendarul PNRR (august 2026) cu livrarea acestor trenuri inovative. În derularea primelor proceduri, ARF a constatat ca trenurile electrice pe pile de combustie de hidrogen, fiind o tehnologie nouă, au caracteristici tehnice mai scăzute decât trenurile similare electrice cu pantograf sau cu motoare diesel. În plus, gama de trenuri disponibilă este mai redusă decat cea estimată în anii anteriori. Astfel, propunerea de specificații tehnice actualizată ține cont de observațiile transmise de potențialii furnizori în etapa de depunere a ofertelor și de punctele constatate în evaluarea ofertei neconforme”, a transmis ARF.
La prima licitație pentru 12 rame cu hidrogen ARF nu a primit nicio ofertă, iar la a doua procedură, în iulie 2023 Asocierea Alstom – Linde Gaz a depus singura ofertă (detalii aici). Valoarea maximă pentru cele 12 rame este de aproape 900 de milioane de lei, diferența până la 2,4 respectiv 4,2 miliarde lei fiind perioada de întreținere, de 15 sau cel mult 30 de ani.Programul de livrare pentru primul tren este cuprins între 18 și 24 de luni de la semnarea contractului în timp ce termenul de livrare pentru întregul lot (12 unități) este cuprins între 24 și 33 de luni de la semnarea contractului cu o cadență de cel puțin 2 rame/lună.
Rămâne de văzut dacă ARF va menține aceleași specificații tehnice și financiare.