UPDATE Sindicatele din TAROM : de săptămâna viitoare putem declanșa greva de avertisment apoi greva generală. Dragii noștri de europarlamentari nu vor mai zbura la Bruxelles, deci nu își mai iau diurna/Poziția TAROM

tarom Sursa foto: Facebook/Tarom

UPDATE

Conducerea Companiei Tarom a transmis într-un comunicat de presă că poate accepta doar o majorare a valorii tichetelor de masă la 30 de lei și acorda o majorare salarială către categorii prioritare de angajați în limita fondului de salarii aprobat pentru 2022 : ,, Ținând seamă de cele mai sus menționate , precum și de actuala situație financiară extrem de dificilă, dar și de limitările impuse prin dispozițiile OUG 139/2020, potrivit cărora TAROM are obligația să nu acorde bonusuri, sporuri şi să reducă cheltuielile salariale, conducerea TAROM se află în imposibilitatea de a accepta revendicările solicitate de către Sindicatul Unit TAROM (SUT). În acest sens, propunerea companiei este de preluare a drepturilor prevăzute în beneficiul salariaților la nivelul reglementat prin Acordul în vigoare încheiat cu majoritatea sindicatelor constituite în cadrul TAROM, așa cum a fost prelungit la data de 07.06.2022, cu următoarele amendamente:

  1. Majorarea valorii tichetelor de masă la 30 de lei;
  2. Acordarea unor majorări salariale către categoriile prioritare de salariați, în limita fondului de salarii aprobat prin bugetul de venituri și cheltuieli aferent anului 2022, conform informațiilor prezentate către sindicat;

În acest sens, pentru o informare corectă reamintim că pentru a satisface solicitările SUT,TAROM ar trebui să plătească în plus o sumă în cuantum total de aproximativ 180 milioane Lei, punându-se astfel în pericol însăși supraviețuirea Companiei și menținerea locurilor de muncă.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

Știrea inițială :

Sindicatele din Tarom anunță că de săptămâna viitoare pot declanșa greva de avertisment și apoi greva generală care va opri la sol aeronavele Companiei dacă negocierile pentru majorarea salariilor eșuează, au transmis marți, sindicaliștii din Tarom. Unul dintre sindicatele din Companie, ,,Sindicatul Unit Tarom”  a solicitat, încă de acum o lună, în cadrul negocierilor cu managementul operatorului aerian o majorare salarială cuprinsă între 35 și 45 % și renunțarea la planul de restructurare, cerere respinsă de directorul general Tarom, Mihăiță Ursu. Pe de altă parte, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu a transmis luni că soluțiile pentru majorarea salariilor mici (n.r 2500 lei pentru un mecanic la departamentul tehnic, dar cu puțină vechime) trebuie să vină din interiorul Tarom și a cerut ,,solidaritate din partea celor care au venituri mari cu cei care încă sunt plătiți cu salariul minim pe economie! ” Contractul Colectiv de Muncă a fost prelungit până la sfârșitul anului, iar negocierile se desfășoară cu Sindicatul Unit Tarom ( reprezentativ).

Sindicaliștii Tarom avertizează că, o eventuală grevă îi va afecta inclusiv pe europarlamentari care nu vor mai putea zbura la Bruxelles, implicit nu își mai pot deconta diurna : ,,Compania (n.r Tarom) are, în momentul de față 11 % buget de salarii. Toate companiile, de exemplu din Africa 26 % buget de salarii, din Asia 25 %, Statele Unite ale Americii cu vechime în aviație, 32 %. O medie normală e 25 %, dar noi avem 11 %, deci ce și la cine împărțim. Pentru detașamentul ATR unde lucrez de 12 ani, un comandant are salariu 3500 Euro, bani în mână, mai puțin cu 1000 Euro decât un copilot de la o companie low -cost. Un copilot debutant pe ATR (avioane de scurt parcurs și capacitate de max. 72 pasageri) ajunge la 8100 de lei. Comparativ cu un agent de sol pare mult, ei au 1700 de lei…Diferența e mare, dar responsabilitatea…noi suntem sub evaluați. Ne dorim să evităm orice conflict de muncă” au transmis sindicaliștii. Avocatul sindicatului reprezentativ Sindicatul Unit Tarom (SUT), Costel Gâlcă a subliniat că de săptămâna viitoare greva poate fi declanșată oricând : ,,cel mai probabil de săptămâna viitoare, grevă de avertisment urmând ca ulterior să fie grevă generală astfel încât întreaga activitate Tarom să fie blocată, iar dragii noștri parlamentari să nu poată zbura și să -și ia diurnele de la Bruxelles. Avem acest drept legal dacă negocierile nu se încheie cu acordul părților. Ministrul Grindeanu să vină și să mărească bugetul de salarii nu să ne dea din economiile pe care le-au făcut anul acesta concediind oamenii”

Săptămâna trecută, inginerul geodez Mihăiță Ursu, la al doilea mandat ,,la manșa” Tarom spunea la Digi 24 că aproape toți directorii interni ai Companiei Tarom au fost schimbați, iar operatorul de stat face verificări privind posibilele situații de conflict de interese ai angajaților cu funcții de conducere . În 2020, Tarom avea 1800 de angajați, iar acum prin implementarea Planului de Restructurare, compania e mai ,,suplă” ajungând la un personal de doar 1250 de salariați. Mulți dintre cei cu funcții de conducere sunt rude și există suspiciunea de conflict de interese, situație care trebuie investigată, a explicat Ursu : ,,TAROM avea în iunie 2020 peste 1.800 de angajați, o organigramă supra-dimensionată în care se regăseau familiile reamintite în presa de la acea vreme și multele grupuri cu diferite interese. Am reușit, în decursul a câtorva luni, să eliminăm mare parte dintre aceste grupuri. Și nu numai. Am schimbat aproape toți directorii interni, tocmai pentru a da un “restart” felului în care compania își desfășura activitatea. (…) Au fost multe familii în TAROM. Dar acest lucru nu pot spune că e în totalitate greșit. De exemplu, la marile companii aeriene din S.U.A. se încurajează ca angajații să-și aducă membri de familie care lucrează în domeniu. Nu am vreo problemă cu asta neapărat atât timp cât nu există interese în aceste familii care să contravină cu bunul mers al TAROM! Dar, totuși, când vezi că există mai mulți directori în TAROM care au același nume de familie și sunt rude, aici e ceva ciudat și trebuie investigat. Plus că am descoperit multe situații în care membrii familiei puteau fi într-un potențial conflict de interese.” spune Mihăiță Ursu.

La sfârșitul lunii iulie, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu lăsa să se înțeleagă că, directorul general Mihăiță Ursu (susținut de PNL) ar urma să fie schimbat (Avionul Tarom Timișoara-București pe care îl aștepta ministrul Grindeanu a avut atunci aproape 4 ore întârziere).

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: