ANALIZĂ Economedia: Cum intră economia României într-un an cu patru rânduri de alegeri. Se decide marea reformă fiscală, încep discuțiile pe impozitarea progresivă, deficitul este încă o problemă majoră, vine o nouă lege a salarizării, cu ce bani se majorează pensiile?

taxe sursa foto: Pexels/ Nataliya Vaitkevich

Va decide Guvernul ca România să treacă de la cota unică la impozitarea progresivă? Ce alte surprize va aduce marea reformă fiscală? Va fi deficitul ținut sub control sau ne vom trezi cu un nou derapaj, pe fond de pomeni electorale, care ar putea duce la blocarea fondurilor europene și noi taxe pentru populație mediul de afaceri? Cu ce bani se majorează pensiile, de două ori în acest an? Cum va arăta noua lege a salarizării? Acestea sunt principalele întrebări cu care începe anul 2024, un an super-electoral cu patru rânduri de alegeri, și care va marca și următorii patru ani de „liniște”.

Economedia analizează temele majore de discuție în acest an.

Cum s-a încheiat 2023?

Anul 2023 a fost unul dezastruos pentru mediul de afaceri. Pe de o parte, de la 1 ianuarie 2023 acesta a trebuit să suporte o serie de măsuri fiscale anunțate încă din 2022, cum ar fi încadrarea microîntreprinderilor într-un nou plafon, mai scăzut, creșterea impozitării dividendelor și modificări la impozitul pe chirii. Pe de altă parte, oamenii de afaceri au fost loviți și de o serie de măsuri fiscale surpriză adoptate în cursul anului, pentru că statul a greșit calculele privind bugetul și s-a trezit cu un deficit care depășea puternic ținta asumată. Unele dintre aceste măsuri au intrat în vigoare și în 2024.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

Analiza Economedia realizată la începutul anului 2023 arăta numeroase riscuri, iar unele dintre ele s-au și materializat. Subliniam atunci că deficitul era construit pe o țintă optimistă de deficit bugetar, lucru pe care Guvernul a trebuit să îl recunoască chiar înainte de jumătatea anului și care a dus la măsuri fiscale surpriză pentru mediul de afaceri. Guvernul construise proiectul de buget pe anul 2023 pe un deficit bugetar de numai 4,4%. Însă după primele 11 luni el ajunsese la 4,64% din PIB, iar luna decembrie e notorie pentru cheltuieli mai mari. Datele Consiliul Fiscal arată că în 2023 deficitul va depăși cu 39-40 miliarde lei ținta stabilită prin bugetul inițial (4,4% din PIB), ajungând în apropierea nivelului de 6,8% din PIB.

Economedia avertiza atunci, citând agenția de rating Fitch, și asupra unor riscuri de derapaj fiscal și potențialul unor cheltuieli suplimentare înainte de super-ciclul electoral din 2024. Și acest lucru s-a materializat, Guvernul adoptând o nouă lege a pensiilor care implică cheltuieli suplimentare de 26 de miliarde de lei doar în anul 2024. Nu este clar cum va fi finanțată noua lege, inclusiv ministerul de Finanțe avertizând că este necesară creșterea taxării mediului de afaceri și a populației pentru a acoperi impactul legii pensiilor, pentru că nu au fost identificate surse suplimentare de bani.

Marea reformă fiscală: încep discuțiile pe impozitarea progresivă

În 2023, Guvernul a luat unele măsuri pe calea către reformă fiscală, precum corectarea regimului microîntreprinderilor sau eliminarea unor facilități fiscale pentru sectoarele IT, agricultură, industria alimentară sau construcții.

Iar în 2024 Guvernul se pregătește să seteze liniile directoare pentru reforma fiscală care va începe în 2025. „Trebuie să venim cu o reformă fiscală predictibilă, echitabilă în 2025-2026”, a anunțat premierul Marcel Ciolacu.

Premierul a afirmat că reforma fiscală va trebui să se bazeze pe unul dintre cele două principii: menținerea cotei unice sau introducerea impozitării progresive. El a propus două variante: una cu cotă unică de 16%, ceea ce ar majora puternic impozitarea pe venit și pe capital, în prezent de 10%, respectiv 8%, sau impozit progresiv.

Ciolacu a afirmat că este de acord cu o cotă unică, dar vrea ca aceasta să fie aceeași pentru toată lumea: de 16%. În acest moment, doar impozitul pe profit este de 16%. În schimb, impozitul pe venit (pe muncă) este de 10%. Acesta a fost redus de la 16% în 2018, când guvernul Dragnea a făcut „revoluția fiscală” și a crescut nivelul contribuțiilor sociale.

Pe de altă parte, Ciolacu a spus că se poate merge pe impozitare progresivă.

„Eu nu refuz niciuna dintre variante”, a spus el.

FMI vorbește, într-un raport, despre introducerea unei rate de 20% pentru decila de top aferentă distribuției veniturilor (în timp ce se menține cota de 10% până la decilele superioare). În opinia instituției internaționale, asta ar lăsa majoritatea contribuabililor neafectați. Pe baza acestui scenariu de reformă, aproximativ 5,6 milioane de contribuabili nu ar plăti taxe mai mari, ci doar 650.000 de români. Ar aduce venituri suplimentare de 1% din PIB. De asmenea, recomandă introducerea unor credite fiscale pentru persoanele cu venituri în decila de jos a distribuției veniturilor. Scopul este de a încuraja participarea pe piața muncii, scria recent HotNews.

În schimb, Banca Mondială are patru scenarii pentru introducerea impozitului progresiv.

Scenariul 1: păstrarea cotelor actuale, eliminarea scutirilor pentru impozitul pe venitul persoanelor fizice și creșterea nivelului indemnizației de bază (deducerii persoanele). Impact fiscal neutru, deoarece creșterea deducerii este compensată de eliminarea scutirilor.

Scenariul 2: creșterea impozitului pe venit de la 10% la 13% și introducerea unui credit fiscal rambursabil pentru veniturile salariale reduse.

Scenariul 3: eliminarea deductibilității CAS, introducerea a trei cote progresive pentru impozitul pe veniturile persoanelor fizice din muncă (6% pentru veniturile de până la 80.000 de RON/an; 12% pentru veniturile cuprinse între 80.001 RON/ an și 189.000 RON/an; 18% pentru venituri peste 189.000 RON/an) și introducerea unui credit fiscal rambursabil pentru veniturile salariale reduse.

Scenariul 4: eliminarea CASS, eliminarea deductibilității CAS și introducerea a trei cote progresive pentru impozitul pe veniturile persoanelor fizice din muncă (10% pentru veniturile de până la 42.000 RON/an; 20% pentru veniturile cuprinse între 42.001 RON/an și 100.000 RON/an; 25% pentru veniturile de peste 100.000 RON/an).

Friedrich Ebert Stiftung, o fundație a stângii germane, a prezentat anul trecut un studiu care arată patru scenarii pentru introducerea în România a unui impozit progresiv. Printre cei care au prezentat acest studiu s-a regăsit și Victoria Stoiciu, numită consilier al premierului social-democrat Marcel Ciolacu, unul dintre principalii promotori ai introducerii impozitului progresiv în România.

Conform surselor G4Media, pentru 2025, PSD pregătește impozitarea dividendelor cu 16%, un impozit progresiv care va lua serios din banii angajaților cu venituri peste 5.000 de lei, împovărarea suplimentară a microîntreprinderilor, plus încă un atac la Pilonul II de pensii.

Deficitul subestimat

Anul 2023 a fost cel mai clar exemplu de ce se poate întâmpla când calculele făcute la început de an se dovedesc optimiste: mediul de afaceri se trezește intempestiv cu taxe.

Din păcate, același scenariu pare că se va repeta și în 2024. Guvernul a construit bugetul pe un deficit de 5% din PIB. Însă Consiliul Fiscal avertizează din nou că veniturile sunt supraestimate, deoarece Guvernul așteaptă venituri ipotetice de 19 miliarde lei din colectare și digitalizarea ANAF, iar cheltuielile sunt subestimate și vor fi cu 4,5 miliarde lei mai mari. Astfel, Consiliul Fiscal apreciază că un deficit mai realist în 2024 este în jurul valorii de 6,4% din PIB.

Un astfel de buget va genera un deficit mare, ce trebuie acoperit prin împrumuturi, tăieri de cheltuieli de la investiții (singurele ”flexibile”, salariile bugetarilor și pensiile fiind de neatins) și creșteri de taxe și impozite. Adică noi lovituri pentru economie, după cum scria Cristian Pantazi, aici.

De unde vin banii pentru majorarea pensiilor?

Guvernul a decis că pensiile cresc de două ori în 2024. Prima majorare a avut loc de la 1 ianuarie, când pensiile au crescut cu 13,8% rata inflației din anul precedent. Cea de-a doua majorare va avea loc la 1 septembrie, când toate pensiile aflate în plată în România se vor recalcula pe baza formulei din noua lege a pensiilor. Impactul estimat al majorărilor este de 16 miliarde lei, respectiv 10 miliarde lei.

Așa cum spuneam anterior, nu este clar de unde vor veni banii pentru majorarea pensiilor. În declarațiile publice, premierul Ciolacu a indicat ca sursă de finanțare combaterea evaziunii fiscale. Măsurile fiscale care au intrat în vigoare la 1 ianuarie sunt estimate că vor aduce un impact financiar pozitiv de aproape 20 de miliarde lei în anul 2024. Însă chiar și luând acești bani în plus în calcul, Consiliul Fiscal a avertizat că veniturile sunt supraestimate și că banii estimați în plus din colectare și combaterea evaziunii sunt doar ipotetici.

Anterior, la adoptarea legii pensiilor, Ministerul Finanțelor a avertizat că sunt necesare măsuri suplimentare de creștere a veniturilor, respectiv de creștere a taxării mediului de afaceri și a populației, care să acopere impactul bugetar al legii pensiilor. Ministerul Finanțelor arată că nu a „identificat surse suplimentare de acoperire a impactului bugetar”.

Reforme întârziate în PNRR

Mimarea reformelor majore asumate prin PNRR, despre care am scris la început de 2023, s-a adeverit. USR a acuzat Guvernul că, deși a realizat un proiect de lege pentru reforma pensiilor speciale și de serviciu, Executivul a propus de fapt „legea de salvare a pensiilor speciale”, deoarece proiectul ratează toate principiile din jalonul PNRR. Este aceeași situație și în ceea ce privește reforma legilor justiției, unde Comisia de la Veneția a criticat graba adoptării, procedura de numire a procurorilor-șefi și a adjuncților, înființarea noii secții pentru magistrați. Noua lege a pensiilor, adoptată anul trecut, este un mic pas înainte către echitate, spun economiștii, dar ea nu rezolvă problemele de sustenabilitate ale sistemului. Și, așa cum spuneam anterior, încă nu se știe cu ce va fi finanțată. Noua lege a salarizării unitare nu a fost elaborată nici până în acest moment, deși avea termen trimestrul 2 2023. Singurele realizări majore au fost investițiile publice ridicate, în special în infrastructură, și listarea Hidroelectrica. Și, deși trebuia să trimită două cereri de plată din PNRR în 2023, România abia a trimis una, pe final de an.

Această mimare a reformelor ar putea să continue și în 2024. Este neclar cum ar putea recupera țara noastră întârzierile în depunerea cererilor de plată, pentru a depune trei cereri de plată într-un singur an în 2024.

În acest an au termen de implementare câteva jaloane importante precum conectarea instituțiilor publice prin intermediul cloud-ului guvernamental sau operaționalizarea Băncii Naționale de Dezvoltare.

O nouă lege a salarizării

O nouă lege a salarizării trebuia să intre în vigoare în cel de-al doilea trimestru al anului 2023. Cu toate acestea, acest jalon a fost amânat, deoarece Guvernul a întârziat în a face reformele anterioare, cele mai importante fiind legea pensiilor speciale și noua lege a pensiilor.

La începutul lunii august, Cristian Vasilcoiu, secretar de stat în Ministerul Muncii, a declarat pentru Edupedu.ro că draftul de lege se află în analiză.

Pe 5 octombrie, ministrul Deca invoca posibilitatea ca legea salarizării să nu fie gata până la 1 ianuarie. Atunci, Ligia Deca, ministrul Educației, evita să dea exemple de salarii ale profesorilor din noua grilă a salarizării. „Eu cred că nu are rost, pentru că ea nu este finalizată”, a spus ministra într-un interviu pentru Europa Liberă România

Pe 23 noiembrie, premierul Marcel Ciolacu spunea că „nu vom avea o lege a salarizării pusă în aplicare de anul viitor”, adică din 2024.

Sindicatele din poliție spuneau, după discuții cu ministrul Muncii, că viitoarea lege a salarizării, folosită de guvern ca referință pentru creșterile salariale date profesorilor de la 1 ianuarie 2024, va intra în vigoare „cel mai devreme după 1 ianuarie 2025”.

e-Factura obligatorie

Mediul de afaceri este obligat ca de la 1 ianuarie să folosească sistemul e-Factura de transmitere electronică în sistemul ANAF a tuturor facturilor pe care le emit către alte companii, în termen de 5 zile de la emitere. De la 1 iulie vor intra în vigoare și amenzile.

Economedia a scris anterior despre problemele acestui sistem: România profundă nu știe că trebuie să îl implementeze, ANAF nu are o infrastructură dedicată acestui proiect, iar sincopele tehnice se pot transforma în probleme comerciale. Detalii, AICI

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Ptr care motive FMI si BM se baga in economia Romaniei ?
    Ptr care motive acceptam bani din PNNR ?
    Au secatuit resursele financiare ale tarii de e nevoie sa ne imprumutam in fiecare zi ?
    Eu NU sunt de acord cu niciuna din cele de mai sus

    • Da, da, ” sa ni si amestici in treburili interni ali tarii” ar fi zis cineva pe vremuri. FMI si BM nu se amesteca, doar vin cu sfaturi. In momentul in care guvernul USL aduna la buget 30% din PIB si cheltuie/fura 38%, e la mintea cocosului ca diferenta trebuie sa vina de undeva. Asa ca in loc sa injuri aiurea la FMI si BM, mai bine te-ai uita la evaziuena fiscala, la furtisagurile USL, la neamurile si amantele3 angajate pe mii de euro la stat sau la pensiile speciale

  2. Fiti Realisti ! Taxele suplimentare sunt singura solutie ! ‘Forta Dreptei’ isi va lua o stanga iar Caracatita se va incorda mai tare.

    Bine, FMI nu vrea sa se atinga nimeni pe Glob de cei care ar putea suporta Contributia la faptul ca Jupoaie o Societate.

    Nu face nimeni socoteala cat costa sa produci un Pepsi sau un Lays si cu cat se vinde… Etc. Etc. Etc. in special pt. Apple, Jupuirea Suprema.

    Uitati-va cat e ‘giga’-ul de RAM pe piata Spot, nu mai vorbim de memoria non-volatila.. Sa ceri minim 1000 de RON pt. 128-256 in plus, cand TB-ul nu-i mai mult de 60 de euro … in special cand nu le pun pe cele mai performante…

    Bine, exemple si exemple.

    Bugetarii sunt incompetenti, USL-istii Hoti, Specialii Speciali, Serviciile Servicii si tot asa !

    La final de zi, de vina sunt amatorii de mango, kivi, avocado si rodii .

    Din pacate, nu face nimeni Socoteala: “De ce importam toate mizeriile ?” Chiar ai nevoie de rosii cherry iarna ? De ce nu-ti cresti pe balcon ?

    Economedia et al. , trageti mai tare cu numerele ca dupa noi vine Sarakia !

    Daca n-ar exista orgolii stupide … PSD a tot ‘implementat’ proiecte USR … Doar ca USR-istii sunt clabuciti de ‘Scoala Economica Austriaca’ … Meanwhile, Austria jupoaie Romania pt. Rusia with Love.

    Ar fi multe de detaliat dar latru la pomul gresit…

  3. Articolul prezinta o pozitie de dreapta (punct de vedere al intreprinzatorilor), asociata partial USR. Presa de stanga (e.g. Libertatea) foloseste argumente din discutiile cu guvernului UE si FMI si acuza o subtaxare a companiilor (“micrintreprinderile sunt aproape un paradis fiscal”), o gratiere sistematica a firmelor in ceea ce priveste taxarea (nenumarate scutiri si reduceri de impozit), motiv pentru care guvernul nu isi poate indeplini obligatiile sociale.
    In conditiile in care valorile taxelor in Romania sunt comparabile cu cele din alte tari UE, o diferenta mare de incasare (30% PIB _Ro fata de 45% GER) este data de componenta de taxare a dividentelor. In spatiul fiscal UE, profitul se taxeaza o singura data, in tara de orgine; marile firme care activeaza in Romania au sediul in alta tara. Asta pentru cine nu vrea sa vada o conspiratie universala….

    Povestea cu GAP-ul (TVA-ul neincasat) este folosita strict politic si nu prea are suport in realitate: puterea a declarat ca il va folosi pentru plata pensiilor, opozitia il foloseste pentru a arata incompetenta puterii. In conditiile in care suma taxabila a crescut cu 30% intre 2020 si 2021 (conform datelor Eurostat), calculul GAP este mai curand o anomalie numerica (date eronate, decizii judecatoresti retroactive – cazul subventiilor CFR, etc). Acest lucru este semnalat in in partea analitica a raportului Eurostat, tot asa pentru cine nu vrea sa vada conspiratii peste tot.

    Ce vreau sa spun: contest temenul de “analiza” din titlu. Mai curand este o perspectiva (de dreapta – oarecum USR), nici macar una echilibrata.

    • Daca este asa de bine pentru microintreprinderi, ca in paradis, nu inteleg de ce nu va inghesuiti toti tuterii de la stat sa va dati demisia si sa va faceti microintreprinderi, ca s-ar gasi cine sa va i-a locul. Sau

    • Totuși, articolul reprezintă o analiză, echilibrată sau mai puțin, nu contează : ESTE o analiză. Ce treabă are USRul cu articolul sau perspectiva ?
      Evaziunea la TVA este reală și este uriașă, impozitul pe dividende nu schimbă mare lucru câtă vreme multe servicii nu sunt fiscalizate din start (nu se dă bon), deci ce să mai calculezi TVA ?

  4. Nu poate fi decat mai bine pentru ca “dreptul castigat nu paote fi pierdut” dupa cum zisera aia de la CCR.

  5. ‘Stanga vs. Dreapta’, eterna falsa dihotomie.

    Romania are ceea ce merita ! Ce va urma, va merita. Asta inseamna Democratie, Tirania Maselor, fie ele ce-or fi, in general dobitoace… majoritatea oi, multi berbeci, porci destui… n-are sens sa mai insir. (Bulldoggi pe la Bruxelles…)

  6. PSD-ul incepuse acum ceva timp sa piarda electorat in mod natural, adica multi oameni care pana atunci asteptasera mila statului si neavand incotro votau numai cu psd, incepusera sa prinda curaj, conditiile fiind favorabile, si-au deschis mici afaceri si au inceput sa traiasca independent, pe picioarele lor in mod demn si onorabil. Dar din acel moment acei oameni si apropiatii lor nu au mai fost votantii PSD. De atunci PSD incerca pe mai multe cai sa-si fabrice in mod artificial votanti: infiinteaza societati de stat la care angajeaza votanti, mareste numarul angajatilor bugetari, numarul asistatilor sociali, numarul pensionarilor de orice fel, forteaza introducerea unui salariu minim in economia reala si marirea acestuia cat de des, vrea sa transforme fiecare mic patron intr-un angajat la propria firma pe salariu minim. Mintile deformate din PSD incearca sa inghesuie realitatea economica infinita prin fanta ingustei lor viziuni despre lume si viata care nu este altceva decat comunismul.

  7. Sper ca Ciolacu, daca s-a gandit vreodata ca va ajunge presedinte (dupa mine greu de realizat) si-a facut socoteala – ce va face cand vor veni rusii? Cred ca s-a gandit la doua optiuni: se va baza pe bugetari si asistati sa-i stea alaturi in caz ca va decide sa apere ceva sau, cel mai probabil, se va intoarce cu spatele, isi va desface cureaua si se va apleca, dupa care ne va vinde cu totul.
    Pe ceilalti nu se va putea baza, nu are de ce, nu sunt motivati, sunt cetateni de rang inferior (”romani inferiori”), un fel de sclavi, moderni insa, de care nu trebuie sa ai deloc grija fiindca isi poarta singuri, buni numai sa ingrase ”romanii superiori” si traind la limita saraciei cat sa nu moara dar nici sa traiasca.

  8. Dupa parerea mea Ciolacu nu este prooccidental (este fostul apropiat al lui Dragnea care ne vroia afara din UE si NATO), umbla pe la manastiri si semnalizeaza spre est pentru pace. Cheltuie banii pentru inarmare pe pomeni electorale ca sa spuna pe urma ca nu sunt bani pentru dotarea marinei si sa nu-i deranjeze pe rusi (in stilul lui Dragnea caruia rusii ii tineau spatele si care a anulat contractul pentru corvete cu Damen Galati contract semnat de Ciolos, altfel acum am fi avut corvetele).
    Eu cred ca s-a grabit Ciolacu cu pomenile electorale, le-a anuntat si a inceput sa dea prea devreme. Mai este mult pana la alegeri, timp in care se va vedea ca ”imparatul este gol”, nu vor fi bani, va ajunge in impas, economic lucrurile merg foarte rau si nu va avea vreo noima nici pentru el sa fie presedintele unei tari in faliment. Nu se pricepe la economie, a incercat si el cu o covrigarie in prima tinerete, nu i-a mers si a trecut la lucruri mai usoare. In acest an PSD are timp sa duca tara in prapastie, economic, cum a facut-o mereu cand a fost la guvernare. Va veni si momentul resetarii, va fi dureros pentru toti dependentii de stat dar este inevitabil, lucrurile vor lua un fagas normal, vor incepe sa se reechilibreze asa cum s-a intamplat mereu insa pana cand Romania va ajunge cu adevarat capitalista si prospera va mai dura ceva.

  9. Felicitări celor cate nu votează dar o sa le impozite de si ultimii bănuți. Păi sai spuna si tovarășului ciolacu ca la 16% impozitul total la munca va fi mai mare de 50%.
    Ada ca dragilor absenți ori ieșiți la vot ori va lingaii pe botic după banii luati cu japca de neomarxistii.

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.