Asociația Pro Infrastructură, despre constructorul UMB: „S-a întins mai mult decât îi e plapuma și profită de lenea CNAIR. Rușinos pe lotul 4 al Drumului Expres Craiova – Pitești”

Drum Expres Craiova Pitești lot 4 API august 2023

UMB, cel mai puternic constructor din România „s-a întins mai mult decât îi e plapuma”, iar pe câteva șantiere are o mobilizare slabă, în ciuda așteptărilor, atenționează Asociația Pro Infrastructură (API), unul dintre ONG-urile care monitorizează marile proiecte de infrastructură rutieră și feroviară. Este o critică dură, dar care poate fi argumentată cu realitatea din teren, cel puțin pentru lotul 4 al Drumului Expres Craiova – Pitești ajuns la aproximativ 25%. Pe de altă parte, o explicație pentru ritmul redus de pe unele tronsoane poate fi mobilizarea peste așteptări pe alte loturi cum ar fi Autostrada A0 Nord Lotul 2 (inaugurare la toamnă, cu un an înainte de contract) sau pe loturi din Autostrada Moldovei. Altfel spus, prin inaugurările înainte de termen de până acum, UMB a creat o așteptare în piață că poate continua cu motoarele turate, deși (cu aproximativ 5.000 de drumari angajați) a contractat lucrări pentru peste 400 de kilometri de autostradă și drum expres. 

De asemenea, API susține că UMB ar profita de „bâlbele și lenea CNAIR”, preluând un model deja consacrat de la alți constructori neserioși.

„UMB, rușinos pe DEx 12 Colonești – Pitești. Din păcate, acesta este unul din șantierele unde se vede foarte clar ceea ce v-am avertizat încă din 2022 că se va întâmpla: depășirea capacității grupului de companii UMB. Simplu spus, cei de la UMB s-au întins mai mult decât le e plapuma. Au luat mai mult decât pot duce… la viteza și seriozitatea cu care ne-au obișnuit. Cifrele seci: au ajuns la 22% stadiu fizic la sfârșit de iunie, adică la aproape doi ani de la semnarea contractului (17.08.2021) care stipulează 12 luni de proiectare plus alte 24 de execuție. Așadar termenul de finalizare este noiembrie 2024, 3 ani de la emiterea ordinului de începere din 15.11.2021. Cu alte cuvinte, antreprenorul trebuie să pună în teren aproximativ 75% în cele 15 luni rămase, 5% pe lună în medie. Perfect fezabil pentru acel UMB pe care-l știm. Dar vedem un UMB obosit și întins dincolo de maximum pe 410 de kilometri de autostradă și drum expres, plus alte câteva proiecte mai mici. Iar cei aproape 32 de kilometri dintre Colonești și Pitești (Oarja) reflectă perfect noua realitate. Lotul nu este ocolit nici de cel mai rușinos semn al mobilizării slabe: zonele verzi cu vegetație răsărită pe aliniamentul drumului după ce s-a decopertat terenul sau chiar s-au așternut straturi de umplutură. Nici nu ne aducem aminte ultima dată când am văzut așa ceva pe un șantier UMB. Este drept, au fost (și mai sunt) blocaje birocratice independente de constructor, cum ar fi exproprierile suplimentare și aprobarea soluțiilor finale în nodul A1/Oarja și la Albota, dar și veșnicele păduri care trebuie scoase din circuitul forestier. Dar chiar și așa, cei de la UMB au front de lucru suficient unde pot munci nestingheriți… și nu o fac. Așa că prognosticul nostru este rezervat: doar sperăm ca antreprenorul să nu iasă (prea tare) din termenul contractual, noiembrie 2024. Dar, cu mobilizarea actuală demnă mai degrabă de companii din Grecia, Italia și Turcia pe care nici nu vrem să le numim, UMB va ajunge la Pitești abia prin vara lui 2025”, arată API.

Imagini recente de pe Lotul 4 al Drumului Expres au fost publicate pe Canalul YouTube al API:




Comentarii

  1. Probabil Umb dupa ce se termina de A0 Nord – Lot 2 o sa trimita muncitorii de acolo aici si pe tronsonul 3.
    Oricum pana cand tronsonul 1 din Dx12 inca nu are contract semnat nu grabesc prea tare.
    Parerea mea este ca 2 ani Umb ar trebui sa nu liciteze noi lucrari, sa mai lase si pe altii sa construieasca, de preferat pe Porr, Strabag, Nurol cine au si capacitatea sa lucreze bine.
    Pe A3 este lotul cu lungime si greutate foarte mare cu tunel pe unde ar trebui sa mearga o asociere puternica Porr – Strabag, sau Porr – WB.
    La final de an putem sa facem concluzii cum au avansat lucrarile.

  2. Va freacă grija pe voi de modul cum isi organizeaza UMB activitatea. Sa vorbiți când vor avea prima lucrare dată în folosință cu intarziere.

  3. Măi pirpiricilor usristi, faceti ce faceți și mai aduceți câte o critică umb-ului. Atât știți voi să faceți – critici. Cei mai pupați in partea dorsala pe cei de la strâng port Ei VA SUNT STAPANII . Până în noiembrie 2024 fiți convinși că vor termina și lotul 4., sau v-ați învățat cu lucrări înainte de termen și vă apucă bâțul ?

    • Este că nu ai citit articolul? Sau nu l-ai înțeles și mai grav. Dacă l-ai fi citit cu atenție ai fi văzut că nu îi critică ci dimpotrivă și spun că în alte părți au terminat înainte de termen și s-au mobilizat exemplar. Dar de când atâta poți atâta poți.

      • „UMB, rușinos pe DEx 12 Colonești – Pitești. Din păcate, acesta este unul din șantierele unde se vede foarte clar ceea ce v-am avertizat încă din 2022 că se va întâmpla: depășirea capacității grupului de companii UMB. Simplu spus, cei de la UMB s-au întins mai mult decât le e plapuma. Au luat mai mult decât pot duce…ESTE CĂ MAI BINE TĂCEAI , TE-AȘ FI CONSIDERAT FILOZOF AȘA TE CONSIDER DOAR un prost care te bagi în seamă.

    • Lăsați ca rezolva Dalin xxx cum a rezolvat cu podul ce cu succes a sucombat!Asociația prostiei românești,noroc ca nu doare,prostia!

  4. Eu
    Mulțjmesc UMB,UMBRARESCU a făcut ce nu s-a facut .
    Propun ca Primăria Ghercești și Primăria Craiova ,să dea în judecată Ministerul Transporturiilor ,pentru tronfonul 1, drumul expres Craiova-Pitești .

  5. API încearcă să aducă argumente teoriei lansate anul trecut ca UMB nu poate lucra la mai mult de 250km simultan. Deocamdată UMB este singura firmă care a demonstrat ca știe să-si organizeze munca in așa fel încât să realizeze lucrările la termen ( sau chiar înainte de termen ) și cu cele mai mici prețuri.
    Exemplul dat este neconvingător . Ce vină are UMB dacă incapabilii de la CNAIR nu îi asigură front de lucru ( vezi si cazul podului peste Siret de la drumul expres Brăila – Galați ).Nu poți sta cu utilaje si forță de muncă blocate in așteptarea emiterii unor avize sau exproprieri. Și proști sa fie cei de la UMB să nu profite de greșelile CNAIR .
    Dacă API erau serioși , făceau o analiză de ansamblu pe toate șantierele in derulare si după aceea puteau să argumenteze că UMB nu poate conduce simultan contractele pe cei 400 km de autostradă . Așa că : rușine API !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *