Încrederea consumatorilor din SUA a crescut în iulie la cel mai ridicat nivel din ultimii doi ani, pe fondul unei pieţe a forţei de muncă limitate şi a unei inflaţii în scădere, îmbunătăţind perspectivele economiei pe termen scurt, transmite agenția Reuters, citată de News.ro.
Dar economia nu scăptat încă de probleme, sondajul de marţi publicat de Conference Board oferind semnale mixte.
Consumatorii continuă să se teamă de o recesiune în următorul an, în urma creşterilor puternice ale ratelor dobânzilor de către Rezerva Federală.
În timp ce mai mulţi consumatori plănuiesc să cumpere un autovehicul sau o casă în următoarele şase luni, mai puţini anticipează să cumpere electrocasnice majore, cum ar fi frigidere şi maşini de spălat.
De asemenea, consumatorii au continuat să raporteze că intenţionează să cheltuie mai puţin pe servicii discreţionare, inclusiv călătorii, recreere şi jocuri de noroc.
Cu toate acestea, se aşteaptă să crească cheltuielile pentru asistenţa medicală, precum şi serviciile de streaming de acasă.
Acest lucru susţine opinia economiştilor potrivit căreia cheltuielile de consum s-au aplatizat, după ce în primul trimestru au crescut în cel mai rapid ritm din ultimii doi ani.
Totuşi, sondajul a combinat datele despre inflaţie, piaţa imobiliară şi vânzările cu amănuntul pentru a creşte optimismul că economia ar putea evita o recesiune în acest an.
”Se pare că ne aflăm într-un vârtej neobişnuit în această expansiune, cu încrederea consumatorilor în creştere, în timp ce cheltuielile consumatorilor s-au nivelat în mod clar. Inflaţia mai scăzută este motivul pentru care încrederea a crescut, dar americanii au devenit precauţi, reducând cheltuielile şi sporind economiile”, a declarat Robert Frick, economist corporativ la Navy Federal Credit Union din Vienna, Virginia.
Indicele de încredere a consumatorilor calculat de Conference Board a crescut la 117 în această lună, cea mai mare valoare din iulie 2021, de la 110,1 în iunie.
Economiştii chestionaţi de Reuters se aşteptau ca indicele să crească la 111,8.
Îmbunătăţirea încrederii a avut loc la toate grupele de vârstă, cea mai mare creştere având loc în rândul consumatorilor cu vârsta de până la 35 de ani.
Încrederea a fost mai mare în rândul consumatorilor cu venituri anuale sub 50.000 de dolari, precum şi în rândul celor care câştigă peste 100.000 de dolari.
Percepţiile consumatorilor cu privire la probabilitatea unei recesiuni în anul următor au crescut, dar au rămas sub vârful recent, de la începutul anului.
Aproximativ 70,6% dintre consumatori au declarat luna aceasta că o recesiune este ”oarecum” sau ”foarte probabil”, în creştere faţă de 69,9% în iunie.
Ponderea celor care se aşteaptă la condiţii de afaceri mai bune în următoarele şase luni a fost cea mai mare din ianuarie.
Sondajul a fost publicat în timp ce oficialii Fed au început o întâlnire de politică monetară de două zile.
Banca centrală a SUA este aşteptată să majoreze ratele dobânzilor cu 0,25 de puncte procentuale, miercuri, după ce a menţinut costurile de împrumut constante în iunie.
Fed şi-a majorat dobânda de politică monetară cu 5 puncte procentuale, din martie 2022.