Aproape jumătate dintre chiriași întârzie, chiar și cu 30 de zile, la plata chiriei, arată un studiu realizat de Kastel Group, firmă de consultanță imobiliară și property management. 99,4% dintre proprietarii din România, care închiriază locuințe, nu au apelat la servicii de recuperare a creanțelor.
Studiul furnizat de Kastel Group a fost efectuat pe un eșantion format din 500 de proprietari, care doreau să-și închirieze proprietățile singuri sau în colaborare cu agenții imobiliare, în regim de non-exlcusivitate. Cei 500 de proprietari dețin în total 508 apartamente. Din total, 24% sunt garsoniere, 48% – apartamente cu 2 camere, 21% – apartamente cu 3 camere și 6% – apartamente cu 4 camere.
Cele mai multe apartamente date spre închiriere se găsesc în București (61,811%) și Cluj (36,615%). Alte orașe de referință sunt Timișoara, Baia Mare, Zalău și Ploiești. Din cele 508 apartamente date spre închiriere, 221 au prețul sub 400 euro, 162 se încadrează în intervalul 401 – 600 euro, iar 95 pornesc de la prețul de 601 euro. Restul imobilelor sunt estimate la peste 1000 euro, pe lună.
Una dintre cele mai des întâlnite probleme este întarzierea plății efectuate de către chiriaș proprietarului. 41,897% au întârziat cu plata între 1 și 15 zile, 14,031% între 16 și 30 de zile, iar 41,897% nu au întâmpinat nicio problemă în efectuarea plății chiriei sau a facturilor.
Referitor la anul construcției clădirii în care se află imobilul dat la închiriere, există proprietari cu mai multe imobile construite în aceiași ani. 18% dețin locuințe construite înainte de 1977; 43,5% au locuințe ridicate între 1977 – 2000; 25,5% s-au orientat către cele construite între 2000 – 2015, iar 13% au optat pentru cele recente, finalizate după anul 2015.
În ceea ce privește perioada minimă contractuală, aceasta variază între 6 luni și 2 ani. Dintr-un total de 566 răspunsuri, 66 dintre proprietari apelează la mai multe tipuri de contracte: 24,6% dintre proprietari folosesc contracte de minimum 6 luni, 81% au contracte de 12 luni, iar 7,6% dintre proprietari preferă contractele de minimum 2 ani.
Dintre 607 proprietari intervievați, doar 107 nu comunică frecvent cu ai lor chiriași. Totusi, 95% dintre proprietari vorbesc lunar cu chiriașii lor, chiar și mai des, iar 10,4% comunică săptămânal. În medie, raportul apelurilor chiriaș-proprietar și proprietar-chiriaș este de 1:1. Dintre aceste apeluri, 36% spun că majoritatea au fost efectuate pentru a rezolva o problemă. Există și cazuri fericite, de 3% dintre proprietari, care nu au întâmpinat probleme cu chiriașul.
Majoritatea proprietarilor nu apelează la servicii de recuperare a creanțelor
Pe lângă întârzierea plății, deținătorii unui apartament au întâmpinat probleme cu privire la uzura obiectelor, dezordine, inundații sau apeluri date de vecini pentru deranjarea liniștii publice. Cu toate acestea 99,4% dintre proprietari nu au apelat la servicii de recuperare a creanțelor. 54,6% dintre proprietari au reușit să-și recupereze debitele restante și doar 2,8% nu au reușit. De remarcat este că persoanele care nu au reușit să își recupereze debitele restante sunt cei care nu au apelat la o firmă de recuperare creanțe. Restul proprietarilor nu au întâmpinat probleme de aceasta natură.