Tesla a ajuns în fruntea vânzărilor de automobile din Norvegia pentru al treilea an consecutiv în 2023, extinzându-și avansul față de rivali, în pofida unui conflict în curs de desfășurare între producătorul american de vehicule electrice și puternicele sindicate din regiunea nordică, scrie Reuters.
Aproape cinci din șase mașini noi vândute în Norvegia anul trecut au fost propulsate doar cu baterii, iar cota Tesla a crescut de la 12,2% la 20,0%, potrivit datelor publicate marți.
Vehiculele electrice au reprezentat 82,4% din vehiculele noi vândute în 2023, în creștere de la 79,3% în 2022, a declarat Federația Norvegiană a Drumurilor (OFV).
În încercarea de a deveni prima națiune care să pună capăt vânzării de mașini pe benzină și diesel până în 2025, Norvegia, țară producătoare de petrol, scutește vehiculele complet electrice de multe taxe impuse rivalilor cu motoare cu combustie internă, deși unele taxe au fost introduse în 2023.
Tesla se confruntă cu o reacție din partea sindicatelor și a fondurilor de pensii din regiunea nordică, deoarece producătorul auto refuză să accepte o cerere a mecanicilor suedezi privind drepturile de negociere colectivă care acoperă salariile și alte condiții.
Drept urmare, portuarii, șoferii de camion, angajații poștali, electricienii, femeile de serviciu și alții din Suedia refuză să deservească Tesla și au obținut sprijinul sindicatelor din Norvegia, Danemarca și Finlanda, care contribuie la blocarea importurilor de mașini Tesla în Suedia.
Cu toate acestea, nu există niciun semn că acest conflict ar afecta vânzările Tesla în Norvegia, a declarat Christina Bu, șefa Asociației norvegiene pentru vehicule electrice.
“Nu vedem niciun semnal care să indice acest lucru”, a declarat Bu pentru Reuters.
Modelul Y se află în fruntea clasamentului
Cele mai mari mărci după cota de piață după Tesla au fost Toyota cu 12,4%, în creștere de la 8,0%, și Volkswagen cu 10,8%, în scădere de la 11,6%.
Tesla Model Y, un SUV crossover de dimensiuni medii cu vânzare de la 452.000 de coroane norvegiene (44.250 de dolari), a fost din nou cel mai popular model al anului, în fața modelului electric ID.4 de la Volkswagen și a modelului Skoda Enyaq.
Bu a declarat că cota de piață a mașinilor electrice ar putea ajunge la 95% în 2024, cu un an înainte ca obiectivul de 100% stabilit de parlament să fie atins.
“Este un salt mare, dar am avut un salt similar anterior, din 2021 până în 2022, unde am avut un salt de aproape 15 puncte procentuale, așa că eu cred că putem face acest lucru în 2024”, a spus Bu.
Moller Mobility Group, cel mai mare retailer auto din Norvegia, care comercializează mărcile Volkswagen, Audi și Skoda, a prezis că vehiculele electrice vor avea o cotă de piață de 90% în 2024, lăsând încă “mult de lucru” pentru a atinge obiectivul din 2025.
În capitala Norvegiei, Oslo, mai mult de o treime din mașinile private din oraș sunt acum complet electrice, un număr care ar putea ajunge la 50% în următorii doi ani, a prezis Bu.
Dar, în timp ce poluarea fonică și poluarea aerului s-au atenuat, nu toată lumea este mulțumită. Unii proprietari de mașini electrice se plâng de lipsa punctelor de încărcare pe stradă și susțin că politicile actuale îi favorizează pe cei care își pot permite să aibă una proprie.
“O mașină electrică ar trebui să fie o opțiune reală pentru oricine… indiferent dacă locuiești într-o clădire cu parcare sau fără parcare”, a declarat Inger Sophie Finch, rezidentă din Oslo.
Rezultate bune și în Suedia pentru Tesla
Înmatriculările de mașini noi Tesla în Suedia au crescut în decembrie față de anul precedent, iar cota de piață a producătorului auto a crescut, potrivit datelor din industrie, arată datele publicate marți, în pofida faptului că acțiunile sindicale împotriva companiei au împiedicat importurile.
Datele asociației suedeze a industriei auto Mobility Sweden au arătat că 1.789 de mașini noi Tesla au fost înregistrate în decembrie, față de 1.645 în aceeași lună din 2022. Cota de piață a companiei americane a crescut la 6,1%, de la 4,6%.
Modelul Y de la Tesla a fost cel mai bine vândut automobil din Suedia în 2023, cu 16.412 vehicule noi înmatriculate, în fața modelului XC40 de la Volvo, cu 13.606 mașini.
Dar în decembrie, Model Y a coborât pe locul patru, cu 1.098 de mașini noi înmatriculate, în urma celor 1.967 de mașini XC40.