Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită autorităților din România și UE o dată fermă pentru intrarea în Schengen și cu frontierele terestre (rutiere) în 2024. UNTRR salută decizia de aderare la Schengen cu aeroporturile și frontierele maritime (începând din martie 2024), dar subliniază că, pentru industria cel mai serios afectată de neacceptarea în Schengen, integrarea în spațiul de liberă circulație fără controale la frontierele cu Bulgaria și Ungaria este adevărata miză. Transportatorii pierd aproape 2,5 miliarde de Euro în cozile din vămi, arată UNTRR într-un comunicat transmis joi :
,,Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) salutã acordul politic la care s-a ajuns privind extinderea Spațiului Schengen cu România și Bulgaria la frontierele aeriene și maritime începând cu luna martie 2024, însã solicitã cu fermitate autoritãților române și europene stabilirea unei date clare pentru aplicarea Schengen și la frontierele terestre ale României începând din 2024. Aderarea la spațiul Schengen este un pas important și mult așteptat de pasagerii români și operatorii de transport, care trebuia realizatîncã din 2011, când instituțiile europene au constatat cã România îndeplinește toate condițiile tehnice de aderare la Schengen. Având în vedere cã toate datele pasagerilor sunt la dispoziția operatorilor de transport aerieni, extinderea spațiului Schengen cu România la frontierele aeriene putea fi realizatã de mult timp. Întârzierea este evident că nu are absolut nicio justificare de naturã tehnicã, și este doar una politică, membrii clubului UE au ales sã pedepseascã România și Bulgaria și sã le reducã competitivitatea în tot acest timp, înfrânându-le si potențialul de dezvoltare. Acum însã, intrarea României în spațiul Schengen cu frontierele terestre este o urgențã pentru transportatorii rutieri de mãrfuri a cãror eficiențã este sever penalizatã în prezent prin timpii extrem de mari de așteptare (cca. 30-36 ore zilnic între România și Bulgaria) și pentru operatorii de autocare, pentru a evita povara administrativã semnificativã legatã de noile obligații de verificare a datelor pasagerilor în sistemele europene de autorizare a cãlãtoriilor EES și ETIAS începând de anul viitor” a declarat Secretarul General UNTRR Radu Dinescu. Sistemul de intrare/ieșire (EES) vizeazã pasagerii din afara UE care au nevoie de o vizã de intrare simplã sau dublã pentru a intra în spațiul Schengen, în timp ce Sistemul european de informații și autorizare de cãlãtorie (ETIAS) asigurã verificarea pasagerilor non-UE care sunt scutiți de obligația de a avea o vizã pentru șederea vizatã pe teritoriul statelor membre. În cazul României – țarã UE, dar non-Schengen aplicarea obigațiilor ETIAS și EES va genera o povarã administrativă semnificativã pentru operatorii români de transport de persoane.
Ministerul Afacerilor Interne a anunțat, miercuri seara, că în data de 23 decembrie a ajuns la un acord politic cu ministerele de Interne din Austria și Bulgaria pentru intrarea în Schengen cu frontierele aeriene și maritime începând cu luna martie 2024, în timp ce negocierile pentru aderarea terestră vor continua și anul viitor.„În data de 23 decembrie 2023, Ministerul Afacerilor Interne a ajuns la un acord politic împreună cu ministerele omologe din Austria și Bulgaria privind extinderea Spațiului Schengen cu România și Bulgaria și aplicarea acquis-ului comunitar Schengen în România și Bulgaria la frontierele aeriene și maritime începând cu luna martie 2024, precum și discutarea în 2024 a aplicării acestuia la frontierele terestre în strânsă legătură cu măsurile compensatorii privind întărirea controlului la frontiere și aplicarea Acordului Dublin”, se arată în comunicatul Ministerului Afacerilor Interne.
UNTRR subliniazã importanța integrãrii complete a României în Spațiul Schengen cu frontierele terestre pentru industria transporturilor rutiere de mãrfuri și persoane. “Solicitãm stabilirea de urgențã a unei date fixe pentru intrarea României în Schengen și cu frontierele terestre, iar dacã existã cerințe speciale acestea sã fie clar menționate pentru a avea un sistem de referințã exact cu privire la calendarul aderãrii și obiectivele de atins. Criteriile pe care ceilalți membri ai clubului UE le vor ca România și Bulgaria să le îndeplineascã, nu trebuie să excedã cadrul general și condițiile tehnice de acces în spațiul Schengen” a mai spus Secretarul General UNTRR Radu Dinescu.