Decada „de aur” din Transporturi: 3.257 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres și 3.222 kilometri de căi ferate modernizate până în 2030 / Guvernul promite 2% din PIB pentru infrastructura de transport

Program Investițional 2030

În următorii 10 ani România va construi peste 2.200 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres (rețeaua din prezent are doar 940 km), iar lungimea căilor ferate modernizate va ajunge la 3.222 kilometri, potrivit Planului Investițional 2021- 2030 aprobat astăzi prin Hotărâre de Guvern. Este, practic, un act normativ care actualizează Master Planul de Transport al României aprobat în 2016. Sectorul Transporturilor va avea o alocare de 2 % din PIB până în 2030, adică aproximativ 45 miliarde euro.

În total, necesarul de finanțare este de 72 miliarde euro, din care:

  • 41,74 miliarde euro, alocările estimative maxime (inclusiv mecanismul supracontractării) prin finanțare europeană: 13, 06 miliarde euro din fonduri externe (POIM, CEF, POT, PNRR) respectiv 28,68 miliarde euro cofinanțarea și contribuția maximă a bugetului de stat;
  • 31,03 miliarde euro, proiecte finanțate direct de la bugetul de stat, împrumuturi și fonduri private de tip PPP: 16,32 miliarde euro de la bugetul de stat (în funcție de evoluția PIB până în anul 2030) și 14,71 miliarde împrumuturi și fonduri private de tip PPP;

Obiectivul pentru 2030 este o rețea rutieră de peste 6.000 de kilometri care să includă autostrăzi, drumuri expres, transregio și Centuri, a spus ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

„Aprobarea Programului Investițional este un jalon asumat de către România în cadrul PNRR, care trebuia aprobat până la sfârșitul anului 2021 și ministerul pe care îl conduc s-a ținut de cuvânt. Programul este în același timp și o condiție favorizantă pentru aprobarea noului cadru financiar multi-anual 2021-2027. Prin aprobarea acestui act normativ se vizează o schimbare de pradigmă ce se concentrează pe un set clar de priorități investiționale care să dezvolte rețeaua națională de transport, fie ea rutieră, feroviară, aeriană, navală sau multimodală.

Programul acoperă nevoile integrale de dezvoltare a infrastructurii de transport din România și prevede necesitatea realizării a 6624.1 km de rețea rutieră (autostrăzi, drumuri expres, transregio, variante ocolitoare) din care 2900,5 km aferenți rețelei primare și 3723,6 km aferenți rețelei secundare. În ceea ce privește rețeaua feroviară, programul vizează realizarea a 3274,8 km de cale ferată aferenți rețelei primare și 1228 km aferenți rețelei secundare. Din perspectiva sumelor prevăzute în cadrul financiar dezvoltat de prezentul Program, este importantă asigurarea capacității de cheltuire a acestor fonduri și de aceea Programul cuprinde prevederi cu privire la creșterea capacității administrative și a cooperării interinstituționale pentru asigurarea unui parcurs eficient al proiectelor prioritizate”, a transmis Ministerul Transporturilor.

De asemenea în domeniul feroviar, pe lângă cei peste 3.000 de kilometri de cale ferată modernizată, va fi reînnoită rețeaua pe încă 1.271 de kilometri, alte 22 de stații vor fi modernizate, iar la metrou vor fi construite șase noi magistrale, a completat secretarul de stat în ministerul de resort, Ionel Scrioșteanu.

Sursa Foto Ministerul Transporturilor

Comentarii

  1. Vorbe-n vânt. Promisiuni de 2 bani. De 30 de ani doar vorbe goale și cioturi de autostrazi de câțiva kilometri. Nu mai crede nimeni aceste promisiuni nici chiar cei care le fac

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *