ANALIZĂ Economedia: Moldova, codașă la infrastructură și în 2023. Un singur contract pentru Autostrada Unirii și fără licitație pentru secțiunea de munte/Niciun contract pentru modernizarea căilor ferate

UMB lot 3 Sursa CNAIR

Moldova, codașă la infrastructură de transport și în 2023. Anul acesta, Ministerul Transporturilor, prin CNAIR a reușit să semneze toate contractele pentru Autostrada Moldovei (A 7) Ploiești-Pașcani, însă un singur contract din cele două de execuție pentru Autostrada Unirii (A8) cel mai important obiectiv de infrastructură rutieră din regiunea moldavă, legătura cu Transilvania și mai departe cu rețeaua spre Vest-ul Europei. CNAIR nu a reușit să lanseze în licitație niciunul dintre cele șase loturi ale secțiunii de munte Miercurea Nirajului-Leghin (160 km.), deși după aprobarea indicatorilor tehnico-economici în Guvern a dat asigurări că licitațiile pentru secțiunea de munte vor fi lansate până la sfârșitul anului. De asemenea, contractul pentru studiu de fezabilitate și proiect tehnic pe secțiunea Târgu Neamț-Iași-Ungheni este mult întârziat, iar câștigătorul licitației (a treia) pentru proiectarea Autostrăzii A 13 Brașov-Bacău ar putea fi anunțat pe 3 ianuarie 2024 după multe luni de amânare.

Totodată, CFR Infrastructură a lansat un singur contract pentru modernizarea căii ferate, 30 de kilometri între Dărmănești și Vicșani (frontieră Ucraina).

Autostrada Unirii, cel mai important proiect de infrastructură din Moldova

Autostrada Uniri A 8 are o lungime de peste 300 de kilometri pe traseul Târgu Mureș (legătura cu Autostrada Transilvania A 3) și este cel mai important obiectiv de infrastructură de transport din Moldova. CNAIR a reușit să semneze cu UMB contractul PNRR pentru lotul Leghin-Târgu Neamț (30 km.) cu termen de proiectare și execuție de 30 de luni și ar putea respecta termenul de finalizare 2026, dar pentru lotul 1 Târgu Mureș-Miercurea Nirajului, tot din PNRR, contractul este contestat la CAB, iar jalonul de semnare în decembrie 2023 este ratat, implicit și de finalizare în 2026.

Pe lângă situația ,,capetelor” PNRR, CNAIR nu a reușit să lanseze în licitație niciunul dintre cele 6 loturi ale secțiunii de munte Miercurea Nirajului-Leghin (160 km.) la cinci ani de la promulgarea Legii pentru Autostrada Unirii.Secțiunea de munte Miercurea Nirajului (jud. Mureș) – Leghin (jud. Neamț) are o lungime de 159 kilometri, un cost estimat de 32 miliarde lei (peste 6 miliarde de euro), iar termenul de execuție este de 54 de luni. Rămâne de văzut care va fi valoarea de licitație din SEAP și a ofertelor depuse având în vedere că prin Programul Transport Comisia Europeană finanțează proiectul la o valoare de 40 % din costul total, iar restul de la Bugetul de Stat. Autostrada Unirii este proiect fanion (flagship project) în Programul Transport, dar pare să fi fost întrecut, cel puțin ca parcurs birocratic de Drumul Expres Oradea-Arad (investiție de 2 miliarde de Euro) puternic sprijinită de greii PNL din Ardeal. (despre parcursul -fulger DEx Oradea-Arad, Economedia a scris aici).Pentru secțiunea Târgu Neamț-Iași-Ungheni, proiectantul Consistrans nu a predat documentația la termen, decembrie 2023, iar noul termen estimat este noiembrie 2024 pentru proiectare. CNAIR nu a deblocat nici licitația pentru Podul Ungheni, contract lansat în august 2023.

Autostrada Moldovei, toate cele 13 contracte PNRR în execuție

În 2023, CNAIR a reușit să semneze contractele de execuție (FIDIC roșu) pentru toate cele 13 loturi din PNRR, iar pentru 2024 ar putea fi deschise, potrivit contractelor măcar 4 loturi, dar promisiunile sunt și pentru toate cele 4 loturi Buzău-Focșani unde lucrează UMB. Pentru secțiunea Foșcșani-Bacău procentele sunt cuprinse între 2 % și 16 %, iar pentru Bacău-Pașcani sub 5 % cu anumite semne de întrebare privind avansul nu foarte bun din această vară sau cel puțin nu atât cât se aștepta de la constructorul UMB care termină lucrări înainte de termen. (detalii despre problemele cu gropile de împrumut aici). Pe 21 septembrie, între Focșani și Bacău s-a produs o explozie a magistralei de gaze, iar procurorii urmează să stabilească în ce condiții a avut loc tragedia din 21 septembrie.

Continuarea A 7 până la Siret  : Deși la începutul anului autoritățile au promis lansarea licitațiilor pentru secțiunile Pașcani-Suceava și Suceava -Siret până la sfârșitul anului 2023, licitațiile se amână pentru 2024.

Autostrada Brașov-Bacău (A 13) 

În 2023, CNAIR a reușit să semneze toate cele 4 contracte de proiectare și execuție ale secțiunii Sibiu-Făgăraș de pe A 13. Contractele au fost semnate cu turcii de la Makyol, constructor care va lucra și la Magistrala de Metrou M 6 Otopeni. De la Făgăraș la Brașov, Search are întârzieri la etapa de proiectare, iar pentru Brașov-Bacău, noul termen pentru desemnarea proiectantului care va finaliza studiul de fezabilitate este 3 ianuarie 2024, deși termenul inițial era octombrie 2023 după cum Economedia a scris aici.

În 2023, a fost deschis Podul de la Brăila, singura legătură rutieră între județele Brăila și Tulcea, iar în vara anului viitor UMB va termina Drumul Expres 6 Galați-Brăila care va asigura legătura Moldova-Dobrogea. Pe 7 decembrie au fost avizate Studiile de Fezabilitate pentru Drumurile Expres  Buzău-Brăila și Brăila -Tulcea.

La capitolul Drumuri Naționale, CNAIR a finalizat modernizarea DN 28 B Târgu Frumos-Botoșani și DN 29 D Botoșani-Ștefănești.

O singură mare licitație la CFR Infrastructură

CFR Infrastructură a închis PNRR -ul cu toate cele 8 mari contracte semnate pentru modernizare/electrificare magistralele M 100 Caransebeș-Arad-Timișoara și M 300 Cluj-Oradea, dar nu a semnat niciun contract pentru reabilitarea infrastructurii feroviare în Moldova. CFR Infrastructură a lansat în licitație un singur contract pentru modernizarea căii ferate, 30 de kilometri între Dărmănești și Vicșani (frontieră Ucraina) și face reparații rapide de tip quick wins pe Magistrala M 600 Tecuci – Iași, contractele finanțate prin PNRR având o valoare de 163 milioane lei. Lucrările sunt pentru readucerea liniei la viteza proiectată de 120 km/h, pe o lungime de 42 km, între stațiile Tutova și Munteni, iar durata contractului este de 18 luni.

Moldova, termină anul 2023 tot cu cei 17 kilometri de autostradă (Centura Bacău A 7) deschiși în 2020, cu Autostrada Moldovei (Autostrada Umbrărescu) în șantier pe 250 de kilometri și intră în anul electoral 2024 cu noi promisiuni pentru dezvoltarea infrastructurii de transport.

Sursa CNAIR

Comentarii

  1. Sabotarea infrastructurii Moldovei este facuta intentionat, indiferent de culoarea politica. Daca Moldova obtine autostrazi, ar fi un punct regional important ce va lega porturile Odessa, Gdansk si Constanta, lucru de neconceput de catre bulibasii din sud sau arogantii din argheal- toate investitiile se fac doar in Sud si Vest, sunt 3 !!!!! (trei) autostrazi (Coridorul 4, Autostrada Transilvania si Expressul Pitesti-Craiova-Lugoj) care se fac sa lege Sudul/Vestul de Ungaria.

    • Considerati ca CNAIR & MT sunt cu un handicap mental peste care nu se trece.
      Zac in prostie!
      Sunt varza toate licitatiile, nici macar Podul de la Braila nu-i

  2. Nu stiu cum se face dar pentru vestul si sudul Romaniei sunt intotdeauna bani si daca trebuie procedurile pot merge foarte rapid. Vezi drumul express Oradea-Arad. Cand vine vorba de Moldova parca totul e extrem de greu. Moldova este in continuare injosita si calcata in picioare. Ca si cum ar trebui sa ne milogim la bunavointa celor de la centru. Tradarea de tara.

    VREM AUTOSTRADA A8 ACUM!

    • nu ii opreste nimeni pe cei din consiile judetene si primariile din moldova sa faca ce a facut bolojan
      dar aia nu isi bat capu cu de astea ca stiu ca moldoveni voteaza cu cine le da ceva

  3. Chiar nu se găsește nimeni să tragă la răspundere CNAIR-ul ăsta? Afară cu ei și înlocuiți că trântori care stau pe scaun sunt mulți care vor în locul lor.

  4. De ce Moldova este saraca? Simplu! Cu cat o zona este mai saraca cu atat baronii si jmecherii locali dau tunuri mai mari. De asta profiturile cele mai mari pe care o corporatie le face sunt in tarile sarace. In Zanzibar(ironia situatiei) dadeam linistit 50$ pe o masa. I-am intrebat pe localnici cat castiga. 100$ pe luna. Unde faci profitul??? Pe spatele saracilor.

    • Pt ca, pt a exista bogati e musai sa existe saraci. Asa e la nivel mondial. Nu toti pot fi bogati. In Romania, pt a se putea imbogati V-ul trebuie tinut in saracie E-ul tarii, bugetul fiind acelasi. Restul sunt minciuni.

  5. Cred ca si prostii si au dat seama ca este sabotata zona de E si de catre ministerul turismului, culturii, etc. Este cat se poate de evident!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *